Mic experiment de manipulare


Am citit mai demult in cartea „Irational in mod previzibil” de Dan Ariely (profesor de economie comportamentala la MIT, SUA) despre un experiment pe care acesta l-a facut cu studentii sai (masteranzii chiar). O sa-l sumarizez mai jos.

Ariely a incercat sa le vanda studentilor o sticla de vin, pe care a prezentat-o detaliat in termeni de caracteristici, dar nu si de valoare. Studentilor li s-a cerut sa precizeze in scris suma ($) pe care ar plati-o fiecare pentru a cumpara acea sticla, in conditiile in care nici unul dintre studenti nu cunostea valoarea reala a produsului. Inainte de a-si scrie oferta, i s-a cerut fiecarui student sa scrie pe aceeasi foaie ultimele doua cifre din SSN (CNP-ul secret al americanilor).

Concluzia experimentului a fost ca cei care au avut numere mari formate din ultimele doua cifre ale SSN au fost dispusi sa plateasca cu pana la 30% mai mult decat cei care au avut numere mici in aceeasi combinatie. Experimentul a fost efectuat e o grupa de aproximativ 30 de persoane si repetat ulterior pe alte grupe cu rezultate foarte similare. Toti subiectii (licentiati in economie) intrebati daca sunt de parere ca scrierea respectivelor cifre din SSN le-a influentat in vreun fel cotatia pentru pret au exclus aceasta posibilitate.

Mecanismul acesta functioneaza in cazul evaluarii asupra pentru bunurilor care nu au pentru noi o valoare cunoscuta si pe care nu o putem afla pe baza de comparatie cu a altora. Furnizarea din exterior a unei valori (corecte sau nu) se numeste ancora pentru ca seteaza contextul. Dupa cum vedem din experiment, chiar si setarea indirecta a unei ancore are efect manipularor semnificativ. In alte variante ale experimentului descrise in carte (din cate imi amintesc) se seta o ancora directa (pretul sticlei de vin este de 20$ sau 30$, in functie de grupa), efectele fiind aceleasi.

Si acum sa facem saltul la sondajele de opinie referitoare la intentia de vot in alegeri. Sau mai bine zis, la felul cum publicarea rezultatelor ii poate influenta pe votanti. La o prima vedere experimentul de mai jos are putina legatura cu politica si votul. Experimentul presupune subiectii actionand izolat, pe cand, activitatea politica presupune dezbaterea si informarea. Insa, in contextul actual al manipularilor si accesului limitat la informare nepartinitoare pentru categorii numeroase de cetateni, modelul comportamentului votantului se apropie de modelul studentului din experiment. Economia comportamentala se bazeaza pe mecanisme psihologice, emotionale ale indivizilor, la fel ca si politica (nu doar pe componenta logica, rationala).

Si in cazul experimentului, si in cazul votului, lipseste evaluarea obiectiva a produsului, respectiv a candidatilor. In acest context, avem premizele pentru a seta o ancora. Daca in randul cetatenilor cu convingeri clare impactul e neglijabil, in randul nehotaratilor impactul poate fi major. Ori procentul nehotaratilor si al celor neinteresati de viata politica a crescut semnificativ. Daca nu stiti cu cine sa votati, va spunem noi care sunt preferatii, care e ordinea. Dar mai presus de toate, spulbera sansele candidatilor situati pe locurile mici in aceste sondaje. Putini dintre nehotaratii care voteaza pana la urma aleg sa voteze cu cineva care nu are sanse. Chiar si potentialii votanti se pot razgandi.

Avand in vedere efectul manipulator prezentat in cele de mai sus, ar fi de preferat interzicerea efectuarii de sondaje de opinie pe durata campaniilor electorale sau publicarea rezultatelor sondajelor. As vrea sa vad o astfel de lege in Romania.

P.S. Pe principiul asta, am incercat sa setez si eu o ancora prezentand niste rezultate ipotetice ale sondajelor de opinie pentru Bucuresti la alegerile locale si am facut un pool pentru a vedea cum va influentezaza decizia de vot. Votati-ma pe mine, ca sa ne fie bine.

Linkul aici: Daca sondajele pentru primaria Bucuresti ar fi: Oprescu 39%, Prigoana 24%, N. Dan 22%, Altii 15% cum ati vota duminica?

Anunțuri

Despre Ovidiu

Un (in)formator de opinie https://consumatinromania.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în Viata la blog și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spune-ti părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s