Xeroxat in Romania (De la brand la substantiv comun)


Ma gandeam ce impact au avut anumite produse sau descoperiri tehnologice in unele domenii incat numele producatorului a devenit si numele produsului, substantiv comun. Ma refer aici la Xerox, de la ale carui masini de fotocopiat a aparut termenul de xeroxare,  Adidas cu produsele de incaltaminte cu acelasi nume atat de populare – adidasiPampers care a incetatenit in romana denumirea scutecelor pentru bebelusi, ati ghicit, pampers.

Am tot incercat sa-mi amintesc si altele, dar in afara de modelul auto Jeep care a dat substantivul comun jeep, transformat recent in SUV n-am gasit. Mai exista evident, Google, care a generat un verb in engleza, adoptat ulterior in multe limbi: a gugali – in romana.

Dar gugalind putin am aflat ca aceste substantive derivate din nume proprii se numesc eponime, la link gasiti cateva exemple de substantive de mult asimilate de limbile europene. Cautand in continuare am aflat ca lista de astfel de branduri care au generat nume este mult mai lunga. Detalii pe aceasta tema gasiti aici si aici. Amintesc doar cateva nume: scotch (banda adeziva), lego, frigider (inventat de firma Frigidaire cu aproape 100 de ani in urma), kerosen, termos.

Cica producatorii originali ar avea mari batai de cap cu asta, pentru ca lumea nu mai tine minte marca, ci doar numele produsului, pe care il gaseste si la concurenta (dati-mi va rog niste adidasi Nike). E ca in reclama la salam sasesc Cristim cu fetita sasaita, care a crescut vanzarile tuturor producatorilor.

Un pic dintr-o alta zona e istoria coctailului Molotov – o reactie la niste actiuni ale misitrului rus al apararii – Molotov – in 1936 – povestea o gasiti aici.

Eu cam atat am avut de zis. Acum ma duc sa-mi fac rapid un vasilion. Cum, nu stiti ce-i asta? E un procedeu inedit de a mixa fructele, inventat de un cunoscut de-al meu pe care-l cheama, banuiti, Vasile.

Despre Ovidiu

Un (in)formator de opinie https://consumatinromania.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în Brand, Consumat in Romania și etichetat , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spune-ti părerea

