Lasati copiii sa vina la mine


Unul din cele mai perverse aspecte ale societatii de consum este manipularea copiilor prin marketing. In capitalismul ultimilor 20-30 de ani marketingul a dobandit un rol esential. Marketingul se ocupa cu analiza si segmentarea pietei, printre alte criterii si pe criteriul varstei. Piata persoanelor active, piata adolescentilor, piata persoanelor varstnice, fiecare din ele cu dorinte si nevoi specifice.

sursa inagine: descopera.ro

Dar pietele se satureaza, devin imune la mesaj, iar prin natura lui, marketingul e inovativ. Asa ca a ajuns la abordarea segmentului de varsta cea mai mica, cel mai usor manipulabil si cel mai lipsit de aparare: copiii. Si aici, avem mai multe subcategorii de public tinta, dar ingrijorarea mea cea mare este legata de subcategoria de copii cea mai influentabila dintre toate: prescolarii.

Ei sunt categoria cu cea mai slaba intelegere a lumii in care traiesc, fara posibilitatea de a discerne, cu un timid inceput de cautare a unor modele. E categoria numai buna de inoculat ideile consumiste ale societatii viitorului. Distinctia intre realitate si personaje de desen animat e dificil de facut in mintea unui copil de 4 ani, de aceea inocularea ideilor de consum a anumitor marci de alimente si bauturi, de frecventat anumite restaurante de tip fast food sau de a colectiona anumite lucruri care se ofera gratuit la achizitionarea unor produse sunt numai bune de pus in practica. Evident, nu din rea vointa, ci din pragmatism ii asalteaza companiile.

In tumultuosul mediu in care traim parintii sunt prea ocupati si considerandu-i pe copii mult prea mici pentru a fi afectati de publicitate, nu ii protejeaza in nici un fel. Canalele prin care copiii mici sunt expusi manipularii sunt multiple. In mod surprinzator, intr-o Uniune Europeana care se ingrijeste de concentratia de zahar din sucuri sau de cantitatea de hrana zilnica necesara unui caine maidanez, nu avem o legislatie care sa reglementeze publicitatea pentru copii in audiovizual si nici pe alte canale.

Voi trece in revista principalele canale de manipulare, unele nefiind explicite/dedicate, dar care se pot realiza cu ajutorul parintilor sau prin inconstienta parintilor altor copii.

1. Televiziunea

Publicitatea prin televiziune e cel mai agresiv tip de bublicitate si ne patrunde tuturor in case. Exista canale de desene animate adresate copiilor mici care sunt bine asezonate cu publicitate, si chiar cu reclame care se gasesc pe posturile generaliste. De aici copiii afla de cele mai noi dulciuri de pe piata, de cele mai interesante jocuri si jucarii, pe care le solicita ulterior parintilor cu titlu de obligativitate intrucat au vazut ei la TV. La fel de periculoase sunt reclamele de la posturile de televiziune obisnuite – sunt singurele care atrag atentia copiilor – spunand de multe ori o poveste scurta, amuzanta, cu muzica vesela, in care apar chiar copii. La varte mici (~2 ani) unele reclame sunt perferate desenelor animate din motivelele mentionate mai sus. Desigur, exista si televiziuni dedicate copiilor foarte mici, care nu au reclame comerciale, dar in general nu sunt in pachetele standard ale operatorilor de cablu, iar emisiunile se repeta foarte des.

2. Mall-urile, centrele comerciale

Cu ocazia diverselor sarbatori (in perioada Craciunului, Pastelui, de ziua copilului, mai nou Halloween) mall-urile organizeaza evenimente pentru copii, sponsorizate de diverse branduri. Clowni, muzica, dans, face painting, intr-un cuvant spectacol, distractie. Copilul participa, se bucura si ia acasa bonus si mesajul spnsorului, daca acesta a avut grija sa-l afiseze si promoveze.

3. Hipermarketul

In cazul in care copilul e luat de parinti la supermarket pentru distractie sau pentru ca nu are cu cine altcineva sa stea acasa e expus la un bombadrdament informational vizual. Asezarea marfurilor in raft si ambalajele viu colorate au efect imediat asupra micutilor, care in mod special in raioanele de dulciuri, bauturi, jucarii incep sa-si manifeste interesul si chiar sa-si impuna punctul de vedere, dorind sa puna in cos cat mai multe produse. Mai mult, criteriul lor de alegere este strict legat de ambalaj, culori, n-are nici o treaba cu valoarea produsului din spate si mai rau, copilul nu poate fi convins de argumente, parintele riscand ca ordasla sa-si manifeste public foarte vocal dezacordul daca nu are castig de cauza. Tot la supermarket se vad si efectele publicitatii directe asupra lor, in special cea TV. Copilul poate rapid sa recunoasca si sa fixeze mai bine marcile pe care le-a vazut accidental sau care i s-au adresat direct.

4. Gradinita

Spre surprinderea tuturor, gradinita poate fi de asemenea un loc unde copilul ia contact cu diverse marci, de data asta sub tutela autoritatii educative. Prin mici sponsorizari anumite firme isi pot lasa logourile acolo, acestea intiparindu-se in mintea copilului. De exemplu, daca o gradinita primeste o sponzorizare cu lapte Fulga, iar copiii vad logo-ul produsului si alte reclame in gradinita in mintea lui cel mai bun lapte se va asocia cu cel pe care l-a vazut acolo.

5. Copiii cu care intra in contact

Nu conteaza cat de bine este educat copilul tau si cat de ferit de expunerile la publicitate, informatia pe care o primeste de la colegii de gradinita sau alti copii cu care intra in contact la joaca paleste total in fata a ceea ce l-ai invatat tu. Copiii sunt foarte influentabili si tind sa se apropie si sa-i urmeze foarte usor pe cei de varste apropiate sau putin mai mari cu care intra in contact si care au acces la mai multe si stiu lucruri recunoscute copilului tau. De asemenea, e in firea lor sa-si doreasca lucruri de care au auzit la sau pe care le-au vazut la altii. Tocmai la gradinita, unde-si petrec cea mai mare parte a timpului, copiii fac schimb de experiente si „recomandari de cumparaturi” pentru parintii lor.

6. Restaurantele fast food

De asemenea restaurantele fast food creeaza o adevarata pasiune in randul copiilor. Meniurile pentru copii de la McDonalds pe cat de nesanatoase, pe atat de atragatoare pentru ei contribuie la completarea profilului viitorului consumator. Cat despre sarbatorirea zilei de nastere cu o petrecere la acelasi restaurant fast food, nu mai e nici o indoiala ca e visul fiecarui copil.

7. Altele

Cu surpriza am vazut de cateva ori ca nici parcul nu mai e un loc linistit, diverse evenimente in aer liber purtand amprenta puternica a brandurilor. De asemenea, total perfida mi s-a parut atitudinea unor firme de asigurari care la intrarea in parc atrageau copiii cu baloane viu colorate (brend-uite evident) iar pe parinti ii imbrobodeau cu asigurari de viata, de studii pentru copii, pachete de investitii, samd, facandu-i pe parinti sa se simta datori sa asculte prelegerile lor pentru simplul motiv ca reprezentantul a oferit un moment de fericire copilului „daruindu-i”respectivul balon.

8. Internetul

Am lasat internetul pe ultimul loc, dar avand in vedere cresterea gradului de utilizare in randul copiilor mici, devine o problema reala. Controlul parental e o solutie, dar publicitatea s-a infiltrat chiar si pe site-urile dedicate copiilor, asa ca nimic nu mai e sigur.

Societatea actuala, prin marketing si publicitate ne cere sa-i incredintam copiii pentru a modela cetatenii de maine. Iar pentru a face chemarea mai autentica, pentru a ne elimina orice indoiala si a ne oferi garantia bunei intentii o poate face chiar folosind cuvintele lui Isus: „Lasati copiii sa vina la mine„.

Anunțuri

Despre Ovidiu

Un (in)formator de opinie https://consumatinromania.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în Societate de consum și etichetat , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spune-ti părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s