Consumism, substantiv


Daca tot discutam de ceva vreme despre consumism, nu e rau sa definim mai clar termenul (cu atat mai mult cu cat nu apare in DEX).

Lucrurile sunt mai complicate pentru ca exista doua variante consumerism, considerat o alta forma a termenului consumism (cel putin etimologic), a carui definitie o redam mai jos:

CONSUMERÍSM s. n. mișcare de mase care își propune apărarea intereselor consumatorului față de abuzurile specifice societății de consum, precum și îmbunătățirea calității vieții cetățenilor. (cf. engl. consumer, consumator)

Aceasta seamana mai mult cu o definitie a ANPC-ului (Agentia Nationala de Protectie a Consumatorului) de la noi si nu prea ne regasim in ea.  Un argument in favoarea acestei afirmatii o reprezinta majoritatea articolelor din presa, care se refera la consumism ca la dorinta excesiva de a cumpara bunuri, in special prin mijloacele de comert moderne. Mentionez cateva articole:

Revista22Spiritualitate si consumismDilemaVeche

Alte referiri aici:

Conform pozitiei consumiste, majoritatea oamenilor nutresc o dorinta puternica pentru bunuri de consum si aspira la o viata centrata pe aceasta dorinta crezand ca o astfel de viata le va satisface nevoile emotionale intr-o mai mare masura decat simpla satisfacere a nevoilor materiale.

Cum s-a ajuns la aceste doua semnificatii contradictorii pentru acelasi termen?

Lamurirea vine de la o doamna filolog/lingvist in doua articole din Romania Literara (din anii 2002 respectiv 2007), de unde aflam:

Cuvîntul englezesc consumerism are două sensuri foarte diferite între ele: unul pozitiv – de „protecţie şi promovare a intereselor consumatorilor” – şi altul negativ – de „preocupare (excesivă) spre achiziţionarea de bunuri” (cf. Oxford English Dictionary, 1999).

Diferentierea intre cele doua termene s-a facut pe filiera italiana unde ele au devenit consumerismo avand semnificatie de „protecţia consumatorului”, respectiv consumismo avand semnificatie negativa de „preocupare (excesivă) spre achiziţionarea de bunuri”.

Asadar, cand spun consumism ma refer la preocupare EXCESIVA pentru achiziţionarea de bunuri.

Anunțuri

Despre Ovidiu

Un (in)formator de opinie https://consumatinromania.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în Societate de consum și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spune-ti părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s