Consum deci exist


sursa imagine: capital.ro

Consumismul a devenit noua religie a lumii  iar hipermarketurile si supermarketurile noile biserici. Noile evanghelii sunt campaniile promotionale, rugaciunile sunt produsele la oferta, iar enoriasii suntem evident noi, consumatorii. Consum deci exist, acesta este noul crez al societatii de consum.

Asa ar putea suna o transpunere a ceea ce traim in aceste vremuri in termeni religiosi. Putem sa traim altfel in 2012? Putin probabil. Putem sa realizam care sunt noile „ispite” si sa nu cadem in capcana consumului exagerat? Cred ca e posibil prin educatie, prin constientizarea fenomenului  si a nevoilor proprii si printr-o raportare corecta la ele.

Sa vedem acum unde ne aflam cu raspandirea „lacasurilor de cult” in tara noastra. Aflam din ziarul Capital ca Romania e pe punctul de a capitula in fata invaziei de super si
hipermarketuri, Calarasi fiind in acest moment ultimul judet fara un hipermarket, datorita venitului mediu scazut. Nu va mai trece mult pana cand unul din granzii retailului va fructifica si aceasta oportunitate.

Ce ne mai anunta articolul este ca in ciuda expansiunii foarte agresive a centrelor comerciale in ultimii 10 ani (avem 136 de hipermarketuri – neincluzand magazinele de tip cash&carry), suntem rau de tot in urma tarilor europene cu piata de retail matura: ar trebui sa avem de 3.5 ori mai multe. In Bucuresti ar insemna proabil sa fie mai multe hipermarketuri decat statii de metrou.

Nimeni nu vorbeste de dezavantajele comertului modern, prin comparatie cu cel de tip clasic:

– un hipermarket inseamna cateva sute de joburi noi, dar pe termen mediu inseamna alte cateva sute de joburi pierdute ca urmare a scaderii vanzarilor, intrarii in faliment a micilor magazine si slabirii retelelor de distributie.

– un hipermarket inseamna comert civilizat, dar inseamna in acelasi timp si o mare lovitura data micilor producatori agricoli, sau chiar multor producatori/distribuitori care nu sunt in reteaua agreata/partenera a supermarket-ului.

– hipermarketul inseamna sa cumperi totul dintr-un loc dar acest avantaj fiind atenuat de cumpararea multor lucruri de care nu ai nevoie.

– hipermarketul inseamna te descurci singur, pe cand micul magazin inseamna sa fii consiliat.

– hipermarketul inseamna consumul in masa, cantitate pe cand micul magazin inseamna socializare, relatia cu vanzatorii, vecinii, cunoscutii.
– nu in ultimul rand hipermarketul inseamna profit pentru companii straine, pe cand micile magazine apartin(eau) comerciantilor romani.

Nu vreau sa ignor partile bune: centre comerciale civilizate, marfa variata si mai ieftina, parcari incapatoare, plata produselor prin orice mijloc de plata.

In final, hipermarketul inseamna economisire de bani si timp pentru cumparator in dauna calitatii, a cantitatii si indirect a economiei per ansamblu (a intregului lant autohton de productie, distributie si retail). Hipermarketul transforma cumparaturile dintr-o necesitate si un act social intr-un proces absolut mecanic, necontrolat, hipnotic sub efectul reclamelor si ofertelor speciale.

Opera consumismului nu se poate desavarsi fara aceste centre comerciale uriase. Incheind in tonul metaforei cu care am inceput, consumismul fiind noua religie a omului postmodern, se pune intrebarea cine este zeul acestei religii?

Anunțuri

Despre Ovidiu

Un (in)formator de opinie https://consumatinromania.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în Consumat in Romania, Economie și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Consum deci exist

  1. Consum eficient, deci gandesc 🙂

    Consumul excesiv este daunator sanatatii. Nici nu ne dam seama cum invidia pune stapanire pe dorinta noastra de a fi cumpatati.

    Din pacate consumismul este religia omului modern, nu postmodern. In curand vom fi obligati sa consumam cu cap pentru a putea trai. Poate generatia noastra nu va avea prea mult de suferit, insa cei ce ne vor urma vor simti pe pielea lor lipsa de echilibru a stilului de viata actual.

    • Sa speram ca atitudinea asupra consumului excesiv se va schimba. Dar e greu de crezut ca se va face voit si constient de majoritaea populatiei. Mai degraba constrangeri de natura economica sau financiara, accesul dificil la resursele energetice vor mai domoli elanul consumist.

      Cat despre ce lasam „mostenire” generatiei urmatoare, ma indoiesc de faptul ca suntem foarte sensibili la asta, Si nu ma refer la indivizi, ci la popor (chiar la umanitate). Un exemplu din Romania in sprijinul afirmatiei de mai sus: ne-am taiat padurile, actiune cu efect negativ asupra climei si inundatiilor. Mai mult, se continua defrisarile, semn ca nu s-a inteles nimic din inundatiile din ultimii ani. Ce ne-ar face oare sa se schimbam atitudinea?

  2. Adrian zice:

    Foarte adevarat articolul, pe langa asta la un cos de cumparaturi clasic, se observa ca preturile difera pe categorii de produse de la un hipermarket la altul, o reducere a cheltuielior s-ar putea face daca omu’ cumpara cateva produse de la un hipermarket si restul de la altele. Ceea ce am mai observat, si nu stiu daca filialele din alte tari ale hipermarketurilor procedeaza la fel, e ca apar oferte la anumite produse de import de f. proasta calitate, e si putin spus de foarte proasta calitate, ca unele nici nu pot fi consumate. Ma face sa ma gandesc ca probabil politica unora e sa plaseze genu asta de produse in tari in care cum zici tu, consumul merge spre ideea de religie. Cine stie, probabil au studii care ii fac sa creada ca romanul cumpara orice daca e la oferta, chiar produse expirate, portocale la galeata necoapte, kiwi galbeni la caserola, peste expirat, alune americane in coaja cu boabe de fasole de aceeasi culoare prin ele, produse care probabil ar trebui aruncate sau maximum sa devina mancare pentru animale. Si probabil se gandesc: „de ce sa le aruncam, cand putem sa le vindem la oferta la romani?!”.

  3. Pingback: Consum deci exist | Consumat in Romania | Promotii Magazine

  4. Pingback: Senzational! Manifestari publice ale religiei consumiste | Consumat in Romania

Spune-ti părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s