Dragobete vs Valentine’s Day


Nu ca as fi eu un impatimit al Dragobetelui sau zilei de Valentine’s day, dar din punct de vedere al blogului de fata  (brand romanesc vs importat, comportament si cultura asociate lor, consumism) merita sa facem cateva precizari, cu atat mai mult cu cat azi se sarbatoreste Dragobetele.

Sa incepem cu Valentine’s day.  Nu stiu de unde si cum a aparut in constiinta colectiva romaneasca, dar m-am trezit pur si simplu sarbatorind si eu sau cel putin fiind constient de aceasta sarbatoare cu 12-15 ani in urma. Ce inseamna? Ziua indragostitilor. Ce se face in acesta ocazie? Indragostitii isi arata dragostea eterna unui altuia, intr-un mod mai evident decat de obicei. Ce fac? Isi fac cadouri, isi ofera flori, bijuterii, … Unde se desfasoara? In centrele de consum: magazine, mall-uri, restaurante. Ce este? Pe scurt o buna ocazie de a consuma, (in Romania, evident 😉 )

Ce e cu adevarat interesant este felul rapid in care s-a asimilat la noi acesata zi si evenimentele asociate. In numai cativa ani dupa 1990 toata lumea intre 12 si 35 de ani sarbatorea Valentine’s day. O sarbatoare de import, destul de superficiala, din categoria Santa Clause si Iepurasul de Paste. Oricum, o buna oportunitate pentru cupluri de a-si arata sentimentele reciproce.

De cealalta parte Dragobetele. Eu am auzit de el acum 5-6 ani. E mult mai putin mediatizat, cel putin in segmentul de varsta al tinerilor, carora de fapt li se adreseaza o astfel de sarbatoare. Ce stim despre el? E romanesc (asimilat totusi de la vecinii nostri slavi acum cateva sute bune de ani), raspandit in toate zonele geografie in diverse forme si obiceiuri, se serbeaza in 24 feb (sau alte date ulterioare, depinde de zona). Unde se desfasoara? In zonele rurale, cu precadere. Unde auzim de el? La TV, ca de o raritate care trebuie tinuta la zoo. Poate ca e mai rustic, mai arhaic, mai putin stralucitor, dar e o sarbatoare nostra, cu o simbolistica profunda dincolo de obiceiurile de „pre-imperechere”.

Anul acesta am sesizat totusi o revigorare a evenimentelor mediatice legate de Dragobete si o usoara domolire a celor legate de Valentine’s day. O asezare a lucrurilor. Sau poate am imbatranit eu???

Anunțuri

Despre Ovidiu

Un (in)formator de opinie https://consumatinromania.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în Brand Romanesc, Consumat in Romania și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spune-ti părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s