Consumat in Romania


“Consumat in Romania” e mai mult decat un nume de blog, e aproape un brand de tara.  La orice ne-am gandi, putin probabil sa fie “Fabricat in Romania” dar cu siguranta ca e “Consumat in Romania”.

Cum s-a ajuns aici? Sa vedem.

Cu cata satisfactie ne uitam uneori pe etichetele unor produse pe care scrie „Made in Germany”, „Made in Spain” sau „Made in Italy”. Avem de asemenea o mandrie deosebita cand vedem pe anumite produse inscriptia „Made in Romania”, desi in ultima vreme acestea se anonimizeaza sub incriptia „Made in EU”. Acum 10 ani sau mai bine a existat chiar un program guvernamental „Fabricat in Romania” care sustinea produsele romanesti, dar care a avut un scucces mai mic decat se scontase initial.

Totusi, mai este un motiv pentru care vedem din ce in ce mai rar etichete cu inscriptia „Fabricat in Romania”: in Romania se produce din ce in ce mai putin. Chiar daca producem, exportam in general produse putin prelucrate, cu mica valoare a muncii adaugata, gen lemn, minerale de tot felul, cereale, fructe, legume. In schimb, importam produse inalt prelucrate tehnologic, care au o valoare ridicata (si pret pe masura) gen mobilier de lux, tehnologie inalta sau de consum, autovehicule, alimente si surprinzator chiar produsele de baza pe care le-am exportat dar la pret mai mare (cerealele, de exemplu).

Acest lucru nu e o noutate, este un fapt cunoscut de 10-15 ani. Inca de pe vremea comunismului exista mirajul produselor din occident, care contrastau izbitor din toate punctele de vedere cu cele interne ramase foarte mult in urma.
Fenomenul masiv a inceput la putin timp dupa 1990 cand productia interna a scazut, interesul pentru produse din afara (inexistente la momentul respectiv pe piata) a crescut si in general adaptarea economiei romanesti la piata libera s-a facut greoi datorita multor factori:
– lipsa de viziune de management si cultura de business
– lipsa de viziune politica
– lipsa de finantare
– interese obscure de subminare a economiei romanesti
– amanarea privatizarilor sau privatizari dupa punerea pe butuci a intreprinderii/domeniului in cauza
– inchiderea vechilor piete ale blocului estic
– teama de schimbare in general

Pana spre sfarsitul anilor ’90 la noi nu a existat o cultura serioasa de business, aceasta demarand odata cu intrarea companiilor multinationale din diverse domenii: retail, telefonie mobila, banci, asigurari, productie industriala.

Nu doar ca nu mai avem si nu mai cultivam ca politica economica conceptul de „fabricat aici” si mandria de a cumpara produse romanesti, de a creste brandurile locale, dar de-a lungul ultimelor doua decenii am ajuns in situatia opusa, de a refuza produsele romanesti in detrimentul celor straine (uneori alegerea fiind pe deplin justificata totusi). Tehnologia occidentala este uneori mai avansata decat cea romaneasca, avantaj dublat si de procese moderne de control al calitatii si a grijii pentru client, produsele de import fiind mai fiabile, mai artistic designate, mai bine promovate si mai atractiv impachetate. Doar invazia produselor chinezesti si turcesti ne-a mai domolit putin acest avant al discreditarii produselor romanesti.

Refuzand cultura si mandria lui „Fabricat in Romania” am cazut la cealalta extrema, transformandu-ne dintr-o socitate de productie (sustinuta de export) intr-o societate de consum. Nu conteaza unde a fost produs, pentru ce piata, la ce pret, carui scop deserveste, cat de poluante sunt, de cine au fost importate si de unde le cumparam. Nu! Singurul lucru important, care este comun tuturor acestor produse este ca vor fi folosite aici, ca se vor uza aici si odata devenite deseuri, cele mai multe vor polua aici.

In acest context, acest fenomenul care care caracterizeaza atat de bine societatea noastra de consum merita ridicat la rangul de brand: „Consumat in Romania„. Fiecare dintre noi poate recunoaste ca o mare parte din obiectele care ne inconjoara pot primi stampila de „Consumat in Romania”, insemnand ca sunt produse de import. Daca nu suntem mandri de eticheta „Fabricat in Romania”, macar sa recunoastem unde suntem si ne exprimam din deschis satisfactia pentru ceea ce cumparam, sa aplicam cu mandrie eticheta de „consumat aici”.

Dezvoltand acest concept, dorim sa atragem atentia asupra gravitatii acestui fenomen si a efectelor sale pe termen lung si sa imprimam in constiinta romaneasca evidenta consumului exagerat de produse din import. Constientizarea unei culturi nesanatoase este un prim pas spre schimbare. Promovarea marcilor romanesti (dublata de asemenea de o crestere a calitatii produselor lor) poate deveni o alternativa, conducand la o reducere a dependentei de importuri.

Produsele electronice, electrocasnicele, autoturismele se incadreaza oarecum de drept sub acesta conceptie (consum fara productie interna): nu avem experienta de 50-100 de ani in acest domeniu pe care o au alte companii straine.

Cand ajungem la imbracaminte lucrurile se schimba: desi am avut o buna traditie in aceasta zona, majoritatea productiei este acum in sistem lohn (un fel de outsourcing) pentru marile branduri din domeniu, concurenta la pret finnd cu lucratori din Asia extrema. Nu putem vorbi de o valoare adaugata atata timp cat produse ale marilor branduri care se comercializeaza in occident (sau chiar Romania) sunt vandute cu 50-100 de EURO iar compania din Romania incaseaza cativa EURO, care de abia acopera costul de prductie.

Cand vorbim de productie agricola, lucrurile devin cu adevarat ingrijoraroare. Importam orice, fiind dificil de gasit produse romanesti, incluzand aici chiar cele mai comune, cum ar fi mere, ceapa, cartofi, morcovi atat din hiper si supermarketuri, cat si la comerciantii din piete sau micile magazine. Asta datorita faptului ca intreg lantul de distriburie este afectat, producatorii romani avand cu greu acces la pietele de desfacere.

Acestea fiind zise ma duc sa-mi fac un suc de mere (import Italia) cu morcovi (import Ungaria – daca imi amintesc bine), cu un storcator de fructe produs in Germania. E rau? E bine? Viitorul o va spune. Cert lucru e ca pe toate pot pune marca „Consumat in Romania”.

Anunțuri

Despre Ovidiu

Un (in)formator de opinie https://consumatinromania.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în Brand de tara, Consumat in Romania, Fabricat in Romania și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spune-ti părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s